Norge

Palvelut oikealla raiteella Norjassa

Norjassa on Pohjoismaiden nopeimmin kasvavat palvelumarkkinat. Tukitoimintojen ulkoistaminen on täällä vielä varsin uutta, mutta kiinnostus kasvaa. Coorin henkilöstö Norjassa on kasvanut vain runsaassa vuodessa 14:stä yli 250:een, ja yhtiön vuosiliikevaihto on nyt 370 miljoonaa kruunua. Norjalaisista asiakkaista voidaan mainita Det Norske Veritas, EDB, Skanska ja Arcus. Uusin tulokas on Norjan valtion rautatieyhtiö NSB.

Björn Birkelund– Coorin kanssa tehty yhteistyö on sujunut erittäin hyvin. Coor reagoi erittäin nopeasti kysymyksiimme, ja sopimuksesta vastaavien NSB:n ja Coorin vastuuhenkilöiden kemiat ovat kohdallaan, ROM Eiendom -kiinteistöyhtiön hallintojohtaja Björn Birkelund sanoo.

VR:n norjalaisvastine NSB on valinnut Coorin tukipalveluidensa toimittajaksi. Toimeksiantoon sisältyy eri puolilla Norjaa sijaitsevien 1 100 kiinteistön (736 000 neliömetrin) huolto ja kunnossapito.

Kolmivuotinen sopimus vahvistaa Coorin asemaa muun muassa Oslossa, Trondheimissa, Bergenissä, Stavangerissa ja Kristiansandissa. Coorin Norjan sopimuspäällikkö Guy Drottler korostaa sopimuksen merkitystä ja laajuutta.

– Meillä oli jo ennestään pari suurta asiakasta, mutta niiden toiminta on keskittynyt Oslon alueelle. NSB:n kanssa solmittu sopimus lisää toimintamme maantieteellistä laajuutta, mikä on tärkeää tulevien yhteistyömahdollisuuksien kannalta.

Sopimuksen myötä Coor tarjosi työtä noin 70:lle NSB:n hallintoyhtiön ROM Eiendomin työntekijälle, ja kaikki vastasivat kyllä.

– Teimme kokonaisarvioinnin, jonka perusteella arvioimme Coorin parhaaksi yhteistyökumppaniksi. Coorilla on vahva palvelutarjonta, mutta meille oli ratkaisevan tärkeää myös työntekijöiden hyvä kohtelu, sanoo Pål Berger, joka on NSB:n tytäryhtiön ja hallintoyhtiön ROM Eiendomin toimitusjohtaja.

Coorin kanssa tehty yhteistyö on sujunut tähän saakka moitteettomasti, kertoo ROM Eiendomin hallintojohtaja Björn Birkelund, joka vastaa Coorin kanssa tehtävästä yhteistyöstä.

Miksi valitsitte Coorin palveluntoimittajaksi?

– Prosessi oli pitkä, mutta koimme lopulta, että Coor pystyi esittelemään parhaan rakenteen ja suunnitelman siitä, miten he toteuttaisivat toimeksiannon omassa organisaatiossaan.

Miten siirtymäkausi on sujunut?

– Täysin kivuttomasti. On täysin luontevaa, jos alussa on hankaluuksia, mutta meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Tähän on vaikuttanut se, että Cooriin siirtyneet työntekijät ovat suhtautuneet hyvin myönteisesti uuteen työnantajaansa. Oli tärkeää, että mahdollisimman moni asia säilyi ennallaan, kun työntekijät siirtyivät Cooriin.

Miten valmistitte työntekijöitänne siirtymiseen?

– Kerroimme jo viime lokakuussa, että entisen palveluntoimittajan kanssa tehty sopimus umpeutuisi. Koska emme tienneet tulevan palveluntoimittajan nimeä, työntekijöiden keskuudessa ilmeni huolta ja jännitteitä. Heti kun yhteistyöstä sovittiin, Coorin edustajat menivät tapaamaan kaikkia uuden sopimuksen piiriin kuuluvia käyttöteknikoita. Coorin toiminnasta syntyi hyvä kuva heti ensimmäisissä tiedotustilaisuuksissa.

Miten huolehditte sopimuksen seurannasta?

– Meillä on kerran kuukaudessa sopimuspalavereja, joihin sisältyy myös taloudellinen raportointi. Lisäksi toteutamme syksyn aikana 2–3 sisäistä kyselyä, joihin osallistuvat Coorin sopimuksen piiriin kuuluvat työntekijät. Ensi helmikuussa toteutamme lisäksi vuokralaisten keskuudessa tutkimuksen, johon sisältyy myös Coorin toimintaa koskevia kysymyksiä. Olemme tehneet vastaavia tutkimuksia vuodesta 1999 lähtien, ja ne antavat hyvän kuvan asiakkaidemme eli vuokralaisten tyytyväisyydestä sekä siitä, millainen asema meillä on muihin suuriin kiinteistönomistajiin verrattuna.

Tietoa NSB:stä

NSB on VR:n norjalaisvastine. NSB:n toimintaan sisältyy henkilöliikenne junilla ja busseilla sekä rahtiliikenne.