Paras vinkkini

Maailmantalous horjuu, ja suhdannenäkymät ovat heikentyneet. Mutta miten tämä vaikuttaa toimintanne tukipalveluihin? Onko palvelutoiminnan fokus erilainen hyvinä ja huonoina aikoina? Nykytilanteen epävarmuus sai meidät valitsemaan suhdanteet yhdeksi Novan vuoden 2008 teemoista. Ensimmäisenä aihetta valottaa Jan Mohlin, Ericssonin Director of Facility Management, joka kertoo FM-toiminnan harjoittamisesta laskusuhdanteessa.

Paras vinkkini kaikkiin suhdanteisiin on se, että palveluntoimituksesta tulisi tehdä joustavaa sen laajentamisen tai supistamisen helpottamiseksi. Joustavuus mahdollistaa tukipalveluiden sisällön ja laajuuden kehittämisen ja muuttamisen oman yrityksesi tai organisaatiosi tarpeiden muuttuessa. Tällä on myös vaikutus kustannuksiin. Ulkoistetun palveluntoimituksen joustavuuden tärkeimpiin edellytyksiin kuuluvat tarkasti laaditut ja toimivat sopimukset. Tiedän kokemuksesta, että erittäin hyvien sopimusten laatiminen vie aikaa. Vaiva kuitenkin palkitaan, koska samalla luot perustan palveluntoimitukselle, jota kehitetään jatkuvasti ydintoiminnan tukemiseksi niin myötä- kuin vastamäessäkin.

Toivotan sinulle hyvää kevättä.

Martin Forss, Coor Service Managementin toimitusjohtaja