machine

Miljoonaluokan ideoita

Vanhan sanonnan mukaan pieni kivi kuorman kaataa. Volvo Aerolle tämä kivi oli väärin kohdistunut jäähdytysvesi, joka tuotti ongelmia koko toimitusketjussa. Coorin avulla ongelmaan löytyi kuitenkin ainutlaatuinen ratkaisu.

Volvo Aeron Trollhättanin-tehtaalla valmistetaan lentokonemoottorien osia, joten tarkkuus ja laadukkuus ovat ehdottomia vaatimuksia. Volvo Aeron osastopäällikkö Tomas Odelius kertoo, että tehtaalla panostettiin kovasti tehokkuuden parantamiseen, jotta tuotantoa voitaisiin nopeuttaa tilausten lisääntyessä.

Kaikki ei kuitenkaan ollut kohdallaan.
– Suoritusajat eivät parantuneet edes konetta vaihtamalla, jolloin ymmärsimme ongelman piilevän muualla.
Ratkaisun löytämiseksi Volvo Aero pyysi apuun Coorin, joka toimittaa tehtaalle tuotantopalveluita. Ajatuksena oli, että koneita käyttävät henkilöt ehkä löytäisivät vian syyn.

Kun osia hiotaan, jäähdytysvesi on kaiken A ja O. Ongelman syyksi osoittautuikin epätarkka jäähdytysveden suutin. Toisinaan jäähdytysvesi kohdistui oikein, mutta useimmiten niin ei ollut. Tämä aiheutti osiin sen verran pahoja palovahinkoja, että kokonaisia osia jouduttiin romuttamaan ja muita osia puhdistamaan.

– Koneen läpimenoaikojen menetyksiksi arvioitiin noin 2 000 tuntia vuodessa. Samalla koneella hiottiin lisäksi monia eri osia, joten siitä tuli kaikkien toimitustemme eräänlainen pullonkaula, Tomas Odelius sanoo.
Haasteeseen tarttuivat sähkömekaanikot Terho Klaavuniemi ja Jan Östenberg sekä Coorin kunnossapitoinsinööri Arne Nyman. Ratkaisuna oli automaattisesti säädettävä leikkuunestesuutin, joka varmistaa oikeanlaisen hiontatuloksen.

Idean kehittäminen toimivaksi komponentiksi vei kaksi vuotta, mutta nykyisin suutin toimii moitteettomasti, ja sen arvioidaan tuovan Volvo Aerolle noin 240 000 euron vuosisäästöt läpimenoaikojen lyhenemisen vuoksi. Yhtäkään noin 50 000 euron arvoista osaa ei ole myöskään tarvinnut romuttaa.

– Minun tietääkseni meillä on Ruotsin ainoa kone, jossa on esiohjelmoitava leikkuunestesuutin. Coor antoi erinomaisen panoksen tässä parannushankkeessa, Tomas Odelius toteaa.
Muiden ilmeisten etujensa lisäksi uusi suutin vieläpä pidentää koneen timanttihiomalaikkojen käyttöikää. Hiomalaikat maksavat noin 1 000 euroa kappaleelta, joten vuodessa kertyy sievoiset säästöt.

– On arvokasta, että voimme hyödyntää toistemme tietämystä projekteissa ja pyrkiä samaan tavoitteeseen. Vaikka kyse on asiakkaan tuotantomenetelmien parantamisesta, mekin saamme kokemusta ja mainetta, sanoo Volvo Aerossa työskentelevä Coorin tiiminvetäjä Lars Johansson.

Tausta:

Coor julisti neljä vuotta sitten sisäisen ”Kilpaile edistysaskelista” -kisan, jolla pyritään parantamaan henkilöstön aloitekykyä ja antamaan siitä tunnustusta. Tämän vuoden voittajiksi valittiin Terho, Jan ja Arne heidän Volvo Aerossa tekemästään työstä.

Palkintolautakunnan perustelu kuuluu seuraavasti:

”Koneiden kunnossapitoryhmä on onnistunut kehittämään ”pullonkaulakonetta” siten, että asiakas Volvo Aero selviää tulevasta volyymien kasvusta ilman lisäinvestointeja ja pystyy lisäksi toimittamaan entistä parempaa laatua entistä halvemmalla. Ryhmä on yhdistänyt asiakkaan toiminnan tuntemuksen ja ammattitaidon innovointiin sekä luovuuteen, mikä on aidosti kehittänyt palveluntoimitusta siten, että se luo arvoa ja menestystä asiakkaalle. Juuri tämä on älykästä palvelua!”