Neljä uutta coorilaista

Kun yritys tai julkinen organisaatio päättää ulkoistaa tukipalvelunsa, palveluhenkilökunnalle tarjotaan usein työtä uudesta palveluyhtiöstä. Miltä työnantajan vaihto tuntuu? Kolme Coorissa jonkin aikaa sitten aloittanutta työntekijää kertoo kokemuksistaan.

Eila Järvinen

... 52 v., asiakaspalveluhenkilö, joka työskentelee Lintulahdenvuoren asiakaskohteessa Helsingissä.

Tausta:

Eila aloitti Coorissa 1. syyskuuta 2009, jolloin hän siirtyi liikkeenluovutuksella Aspo Oyj:stä Coorin palvelukseen. Coor toimittaa Lintulahdenvuoren kiinteistössä toimiville yrityksille kiinteistö- ja käyttäjäpalveluita, joita ovat esim. kiinteistönhuolto, aulapalvelut, postitus ja siivous.

Miten koit Cooriin siirtymisen?

Kun sain tietää asiasta, oli se aivan aluksi suoraan sanottuna sokki. Olin ollut Aspon palveluksessa vuodesta 1975, joten siirtymisessä oli paljon sulattelemista. Uudet työajat, työkaverit ja muut uudet asiat tuntuivat aluksi vierailta, mutta hiljalleen kaikkeen tottuu. Saan onneksi edelleen työskennellä myös niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa olen työskennellyt vuosia.

Millainen sopimuksen käynnistysvaihe oli?

Kaikki asiat oli otettu huomioon, ja sain runsaasti materiaalia Coorista, johon tutustuin. En tuntenut Cooria lainkaan entuudestaan, joten kaikki oli uutta. Käynnistysvaiheessa tapasin myös ison joukon muita coorilaisia, joiden tapaamista jännitin. Kaikki meni kuitenkin hyvin.

Millaista Coorissa työskentely on nykyisin?

Viihdyn hyvin työssäni ja voin aina kysyä apua esimieheltäni. Kahta samanlaista päivää ei ole, ja parasta työssäni onkin sen vaihtelevuus ja monipuolisuus. Saan tehdä liikkuvaa työtä, sillä en viihtyisi koko päivää pelkästään koneen ääressä työskennellen.

Anette MøllerAnette Møller

... 58 v., assistentti Tanskan Coorin pääkonttorissa Birkerødissä

Tausta:

Anette aloitti Coorissa kesäkuussa 2008, jolloin Coor otti haltuunsa SAS Facility Managementin. Coor toimittaa SAS:lle muun muassa kiinteistönhuolto-, käyttäjä- ja hallintopalveluita.

Miten koit Cooriin siirtymisen?

Olin ollut SAS:n palveluksessa 36 vuotta, joten minua tietysti jännitti ja olin odottavalla kannalla. Päätin kuitenkin suhtautua myönteisesti työnantajan vaihtumiseen – otin sen haasteena ja kehittymismahdollisuutena. Koen saaneeni coorilaisilta ystävällisen ja kiinnostuneen vastaanoton. Ensimmäisenä vuonna käytin paljon aikaa Coorin "esittelyyn" SAS:ssä. Sen jälkeen minut palkattiin omasta pyynnöstäni Tanskan Coorin pääkonttorin Business Support -toimintoon.

Millainen sopimuksen käynnistysvaihe oli?

Kaikille meille Cooriin siirtyville järjestettiin yhteinen aamupala ja esittelytilaisuus, jossa sai esittää kysymyksiä. Kaikille jaettiin myös reppu sekä henkilöstökäsikirja, Coorin Code of Conduct (yhteinen menettelyohje) sekä muuta yritystietoa. Samalla jaettiin työvaatteet niille, joiden tuli pukeutua Coorin logolla merkittyihin univormuihin. Coorin johto jäi työpaikalle loppupäiväksi ja kulki juttelemassa kanssamme, jotta saimme tarvittaessa esittää lisäkysymyksiä.

Millaista Coorissa työskentely on nykyisin?

Viihdyn tosi hyvin ja olen tuntenut itseni tervetulleeksi heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Arvostan joustavuutta eli sitä, että voin itse suunnitella työpäiväni – toki tietyissä rajoissa. Minulla on kannettava tietokone ja kännykkä, joten voin istua kahtena päivänä viikossa pääkonttorissa ja kahtena päivänä SAS:n toimistossa. Perjantain pidän avoimena. Olen tyytyväinen vaihteleviin ja kehittäviin työtehtäviini. Koen myös saaneeni Tanskan Coorissa suuren verkoston, mistä on paljolti kiittäminen sitä, että toimin jonkin aikaa liikkuvana "puhelinvaihteena".

Katrine Ellefsen

Katrine Ellefsen

... 35 v., Statoilin Harstadin-toimiston palveluesimies Norjassa

Tausta:

Katrine aloitti Coorissa vuonna 2009, jolloin Statoilin Harstadin-toimiston tukipalvelut siirtyivät Coorille. Coorin tuottamia palveluita ovat mm. kiinteistönhuolto, vartiointi, siivous, postitus, vahtimestari-, hallinto- ja aulapalvelut sekä ravintolapalvelut.

Miten koit Cooriin siirtymisen?

Coorin palvelukseen siirtyminen meni tosi joustavasti ja hyvin. Kävimme hyvää vuoropuhelua Coorin Høvikin-toimiston palvelutoiminnan kehittäjien kanssa heti siitä lähtien, kun Coorin toimeksianto vahvistui. Coorilla oli hyvää keskitettyä seurantaa, ja olimme hyvin valmistautuneita uusiin työtehtäviin ja ylipäätään tulevaan.

Miten luulet asiakkaan henkilöstön kokeneen muutoksen?

Asiakkaan henkilöstö ei nähnyt suurtakaan muutosta, mitä nyt työvaatteemme vaihtuivat. Statoil ei halunnut, että Coor pitäisi heti aluksi suurta melua asiasta palveluiden käyttäjille eli yhtiön henkilöstölle. Statoilille oli tärkeintä se, että palveluhenkilökunta pysyi samana ja sai hyvät ehdot uudesta yrityksestä. Aika pian aloitimme kuitenkin muutosprojektin, joka poiki uudistuksia työtapoihin ja palveluntoimitukseen. Olemme saaneet projektista erittäin hyvää palautetta asiakkaan henkilöstöltä ja Statoilin yhteyshenkilöiltä. Uskonkin, että kaikki täällä ovat saaneet tosi myönteisen kuvan Coorista.

Millaista Coorissa työskentely on nykyisin?

Viihdyn oikein hyvin työssäni, ja koko organisaatio on tehnyt minuun myönteisen vaikutuksen. Coorin työilmapiiri täällä Harstadissa on erinomainen, ja meillä on hyvää yhteistyötä asiakkaan henkilöstön kanssa. Tämä lisää huomattavasti viihtyvyyttä, ja minusta on mukava mennä töihin joka päivä!

Hans Isaksson (”Isak”)Hans Isaksson (”Isak”)

... 59 v., käyttöteknikko, joka työskentelee useiden Fastighet i Solna -asiakkuuteen kuuluvien asiakkaiden kanssa Ruotsissa

Tausta:

Hans aloitti Coorissa 1. lokakuuta 2009, jolloin Coor otti vastuulleen kiinteistöpalveluyhtiö Jones Lang LaSallen kiinteistöpalvelut Tukholmassa, Malmössä ja Växjössä.

Miten koit Cooriin siirtymisen?

– En suhtautunut asiaan kovinkaan myönteisesti juuri ennen siirtymistä, sillä luulin, että minun pitäisi vaihtaa työtä. Minulla oli sellainen käsitys, että Coor keskittyy lähinnä toimistopalveluihin ja että omakin työni koostuisi paljolti niistä. Kun sopimuspäällikkö Guy Drottler, kiinteistöpäällikkö Johnny Molén ja muutama muu coorilainen tulivat esittäytymään, ymmärsin Coorin olevan myös hyvä kiinteistöpalveluyhtiö ja tiesin voivani jatkaa käyttöteknikkona. Heidän esittelynsä Coorin toiminnasta oli hyvä ja antoi uuden kuvan Coorista.

Mitä sopimuksen voimaantulopäivänä tapahtui?

– Saimme iloisen vastaanoton esimiehiltä ja liiketoimintayksikön edustajilta. He esittelivät yksityiskohtaisesti organisaatiota, Coorin työtapoja ja sitä, miten meidän tulisi palvella vuokralaisia. Saimme myös kaikki Coor-repun, uudet työvaatteet ja täytekakkua.

Miten luulet asiakkaiden ja heidän vuokralaistensa kokeneen toimittajan vaihtumisen?

– Vuokralaiset eivät huomanneet suurtakaan eroa, paitsi uudet työvaatteemme. Työskentelen itse muun muassa kiinteistössä, jossa Coorin omakin toimisto on, joten monet coorilaiset tervehtivät minua nykyisin työkaverinaan. Työtehtäväni ovat suurin piirtein ennallaan, mutta palvelen nyt vuokralaisia hieman enemmän tehden esimerkiksi lampunvaihtoja ja muita töitä.