volvo

Volvo Trucks panostaa parempiin aikoihin

– Suurten muutosprojektien käynnistäminen keskellä taantumaa on epätavallista mutta täysin loogista ja oikein, sanoo Johan Jinhage, joka toimii palvelukoordinaattorina Volvo Trucksin Göteborgin-tehtaalla. Hän uskoo vahvasti siihen, että taantuman aikana kannattaa hyödyntää hidas tuotantotahti ja ylikapasiteetti ja varautua tulevaan. Apunaan Jinhagella on ollut muun muassa Coorin projektipäällikköjä.

Johan Jinhage, palvelukoordinaattori, Volvo Lastvagnar, GöteborgVolvossa on laadittu maailmanlaajuinen tulevaisuuden tehdaskonsepti, jonka toteuttamiseksi Johan Jinhage luotsasi keskellä pahinta taantumaa mittavaa muutosprojektia Volvo Trucksin suurella tehtaalla Göteborgin Tuvessa.

Projektin nimenä oli FFT (Framtida Fabrik Tuve), ja tiivistettynä kyse oli kahden niin sanotun ”driven lines” -tuotantolinjan asentamisesta. Liukuhihnaperiaatteella toimivia linjoja käytetään nykyisin monissa suurtuotantoyksiköissä eri puolilla maailmaa, ja ne tehostavat osaltaan kokoonpanoprosessia. Asennuksen yhteydessä tuotantotiloihin jouduttiin tekemään monia muutoksia.

Taantuma hyödyksi

Uudistustöiden aloittaminen keskellä talouskriisiä on epätavallista, mutta samalla täysin loogista ja oikein, Johan Jinhage uskoo.

– Uudet linjat edellyttivät suuria muutostöitä kokoonpanohallissa, ja pienten volyymien aikana oli hyvät mahdollisuudet sulkea yksi tuotantolinja kerrallaan asiakastoimitusten kärsimättä. Samalla pystyimme käyttämään omaa henkilöstöämme tiettyihin töihin, mikä pienensi projektikustannuksia. Kun kiirehdimme asennusprojektin toteutusta taantumassa, varauduimme samalla tulevaan, jolloin volyymit toivottavasti palaavat ennalleen, hän sanoo.

Coor prosessin tukena

Anna Frohlund, Coorin palveluesimiesVolvo Trucks pyysi avukseen Coorin projektipäällikköjä. Työstä kertoo Coorin palveluesimies Anna Frohlund:

– Olimme mukana projektissa alusta lähtien aina konseptin laatimisesta sen toteuttamiseen sekä tuotantolinjojen käyttöönottoon. Vastasimme myös asennusten yhteydessä tehdyistä tilamuutoksista. Työ oli jatkunut jo pitkään, ennen kuin se tiivistyi vuonna 2009, jolloin projektissa oli enimmillään mukana kahdeksan coorilaista, Frohlund kertoo.

Molemmat osapuolet ovat erittäin tyytyväisiä tiiviiseen yhteistyöhön ja sen lopputulokseen. Projektissa oli suuria haasteita, ja koordinointivaatimukset olivat kovat käynnissä olleen tuotannon vuoksi.

– Coor johti projektia teollisuushankkeisiin liittyvän osaamisensa ja kokemuksensa turvin ja täytti vaatimuksemme hyvin, Johan Jinhage kiittelee.

Anna Frohlundiin taas teki vaikutuksen se, että Volvo Trucks käytti taantuman hyväkseen valmistautuakseen noususuhdanteeseen.

– Juuri näin pitääkin ajatella. Tehdasteollisuudessa on vaikeaa hallita kysynnän suuria heilahteluja, ja noususuhdanteessa tuotantokapasiteetin onkin oltava maksimaalinen. Volvo Trucks hyödynsi taantuman lisäämällä tuotantokapasiteettiaan alalla, jonka kasvuun yritys luottaa lujasti. Tämä on fiksua, rohkeaa ja merkki vahvuudesta, hän sanoo.

Varovaista optimismia

Volvon Göteborgin-tehdas on nyt hyvin valmistautunut suhdannekäänteeseen, ja valoa alkaakin olla näkyvissä. Tehtaan tilauskanta on kasvanut rankan supistus- ja tyhjäkäyntivaiheen jälkeen, ja laitos on palkkaamassa aiemmin irtisanottuja työntekijöitä takaisin töihin.

– Tunnemme varovaista optimismia, ja tilauskannan kasvaessa uskallamme nyt käynnistää toisen kahdesta uudesta tuotantolinjastamme. Odotan jo, että pääsemme hyödyntämään Göteborgin-tehtaan koko nykyisen kapasiteetin.