Säkerhetslösningar

Uskaltakaa luottaa tekniikkaan

Turvallisuus on nykyisin kokonaispalveluratkaisujen luonteva osa. Varsinkaan kokeneet asiakkaat eivät erottele turvallisuuspalvelujen ja muiden tukipalvelujen ostamista toisistaan. Tavoitteet ovat joka tapauksessa samat: lisää varmuutta, tehokkuutta ja parannuksia.

Coorin keskitetystä turvallisuusorganisaatiosta vastaava Joakim Halfwordson kertoo, että vain harvat turvallisuusalan toimijat tarjoavat kokonaisratkaisuja. Sen sijaan ne keskittyvät toimittamaan joko komponentteja, kuten kortinlukijoita, tai turva-alan henkilöpalveluja.

Joakim Halfwordson, Coorin turvallisuusa-siantuntija– Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaat paljolti ostavat tekniikan yhdeltä toimittajalta ja henkilöpalvelut toiselta, jolloin he eivät saa optimaalisesti toimivaa kokonaisuutta. Coorissa pyritään hyödyntämään kaikkien palveluidemme välisiä synergioita, mikä voi yleensä poikia 30–40 prosentin kustannussäästöt. Samalla haastamme vanhat vartiointistrategiat ja autamme asiakkaita löytämään ja toteuttamaan nykyaikaisia, älykkäitä ja tehokkaita ratkaisuja.

Koska Coorilla on asiakkaita monella alalla, meillä on kokemusta ja arvokasta tietoa eri ympäristöistä. Esimerkkinä mainittakoon, että Coor vastaa turvallisuudesta lentokentillä, pankeissa, toimistoissa sekä logistiikka-, keskus- ja teollisuustiloissa. Näissä ympäristöissä on usein monimutkaiset vaatimukset ja tiukat turvallisuustasot.

– Asiakkaat pääsevät hyötymään laajasta kokemuksestamme, kun autamme heitä valitsemaan juuri heille parhaiten sopivan ratkaisun. Lisäarvoa tuottaa myös tekninen työtapamme, joka perustuu hälytystoimintojen keskittämiseen sen sijaan, että joka paikassa olisi miehitys. Hälytystilanteissa toimimme lisäksi tapahtumalähtöisesti, jolloin joka paikassa ei tarvita vartijoita odottamassa, että jotakin tapahtuisi.

Joakim Halfwordson toteaa, että suuri osa paikallisvartijan ajasta kuluu hälytysvalmiudessa olemiseen. Kun resurssien käyttöä parannetaan, koko Coorin palveluntoimitus tehostuu.

– Jos meillä on vartija paikan päällä, annamme henkilölle vaihtelun vuoksi muitakin työtehtäviä. Vartija saa hoitaa myös tukipalveluita, joita muu palveluorganisaatiomme hoitaa päiväsaikaan. Turvallisuuskierroksiin voidaan esimerkiksi yhdistää kiinteistöhuoltoon liittyviä kierroksia. Tällä tavoin koko palveluntoimituksemme tehostuu ja saamme entistä sitoutuneempia vartijoita.

Coorin turvallisuustyön perustana ovat paitsi rakenteet ja järjestelmällisyys myös uusien tukiprosessien etsiminen. Esimerkkinä voidaan mainita kulunvalvontajärjestelmien integroiminen henkilöstörekisteriin, jolloin vain henkilöstöllä on pääsy tiloihin. Tilaajan on voitava luottaa siihen, että järjestelmissä on oikeat ja ajantasaiset tiedot.

– Teknisten ratkaisujen avulla olemme monessa tapauksessa onnistuneet ehkäisemään inhimillisiä virheitä. Järjestelmäthän tarkistavat asiat moneen kertaan. Olemme automatisoineet myös esimerkiksi kulkukorttien valokuvauksen ottamalla käyttöön valokuvauspisteitä. Niissä palveluiden käyttäjät voivat kuvauttaa itsensä silloin, kun se heille sopii, eikä meillä tarvitse olla henkilökuntaa paikan päällä. Itsepalvelupisteet ovat juuri nyt selkeä trendi palveluntoimituksen eri osissa.

Turvallisuusratkaisut perustuvat yhä enemmän tietotekniikkaan eikä mekaanisiin lukkoihin ja avaimiin. Tämä helpottaa myös ratkaisujen integrointia. Meneillään on suuri tekniikan esiinmarssi, jonka myötä yhä useammat alkavat kyseenalaistaa perinteisiä henkilöstöpohjaisia ratkaisuja ja miettiä automatisointi- tai kauko-ohjausmahdollisuuksia.

– Turvallisuuspalvelut ovat muihin palveluihin verrattuna sikäli haastavia, että epäonnistumisella saattaa olla isot seuraukset. Lisäksi turvallisuuspalveluita toimitetaan useimmiten fyysisesti paikan päällä, mikä vaatii osaavaa henkilökuntaa, jonka tukena on keskitettyä asiantuntemusta, Joakim Halfwordson sanoo.

Muita kokonaistoimittajan tarjoamia lisäarvoja ovat yksi yhteydenottokanava, ennestään tuttu raportointijärjestelmä sekä yhteiset tunnusluvut eri toimistoille ja yksiköille. Lisäksi tilaaja voi turvata siihen, että joku muu hoitaa operatiivisen toiminnan, kun taas itse voi keskittyä strategiseen turvallisuustyöhön.

– Kokonaispalveluratkaisujen ostajat ovat yleensä kokeneita asiakkaita. On tärkeää ymmärtää, että vaatimukset asettaa turvallisuusorganisaatio, vaikka palveluiden varsinaisena tilaajana onkin usein hankintaorganisaatio. Ennen pitkää Coor vapauttaa turvallisuusorganisaation operatiivisesta ja taktisesta työstä ja antaa sille tilaa keskittyä strategiaan ja palveluvaatimuksiin.

Coor tukee paljolti myös strategista työtä ja esimerkiksi toimittaa päätöksentekoaineistoa ja selvityksiä, kun asiakkaat investoivat uusiin järjestelmiin. Monesti kyse on globaaleista ratkaisuista, ja Coor onkin avustanut asiakkaita esimerkiksi Kiinassa, Japanissa, Englannissa ja Saudi-Arabiassa.

– Toinen selkeä trendi on se, että globaalisti toimivat yritykset haluavat mahdollistaa kaikkien järjestelmiensä välisen tiedonvaihdon. Kulkukortin pitäisi esimerkiksi toimia sekä Ruotsin-toimistossa että Kiinan-toimistossa. Lisäksi kulkukorttiin halutaan liittää muita toimintoja, kuten sisäänkirjautuminen tietoverkkoihin, etätulostaminen tai lounaan maksaminen, Halfwordson sanoo.

Loppujen lopuksi kyse on siitä, että kaikilla pitää olla turvallisuusajattelu selkäytimessään. Esimerkiksi siivoojien pitää varmistaa, että varauloskäyntejä ei ole tukittu, työntekijät eivät saa päästää väkeä sisään kysymättä, mihin he ovat menossa, ja kaikilla pitää olla kulkukortti hyvin näkyvillä.

– Meille kyse on kokonaisvastuun ottamisesta ja siitä, että toimimme aina ennakoivasti – ei koskaan reaktiivisesti. Tavoitteenamme on löytää hyviä, varmoja ja joustavia turvallisuusratkaisuja, jotka myötäilevät aina asiakkaiden muuttuvia tarpeita.

Haluatko lisätietoja?

Ota yhteyttä Coor Service Managementin keskitetystä turvallisuusorganisaatiosta vastaavaan Joakim Halfwordsoniin puhelimitse, +46 706 218 125, tai sähköpostitse, Joakim.Halfwordson@coor.com.