Supermann kontormedarbeider | Coor

Telia: Näin otamme vastuuta

Jos Telialta kysytään, työterveyttä voi edistää vaikkapa hyvinvointivalmentajien ja pyöräkorjaajien avulla. Tapaamme terveys- ja hyvinvointiasiantuntija Vibeke Stadlingin selvittääksemme, miten suuryritys voi panostaa henkilöstönsä terveyteen.

Telia on Ruotsin suurin ja Suomen toiseksi suurin teleoperaattori ja suuri työnantaja. Kansanterveysasioista on siten tullut keskeinen osa yhtiön toimintaa.

– Olemme panostaneet työilmapiiriin jo vuosia, mutta viime vuosina ala on kehittynyt hyvin kiinnostavaan suuntaan. Stressi ja palautuminen ovat suuria yhteiskunnallisia haasteita. Sinänsä stressi on luonnollinen reaktio, joka voi sopivina annoksina parantaa suorituskykyä. Työnantajana meidän on kuitenkin puututtava kielteiseen kehitykseen. Haluamme tarjota henkilöstölle laajan keinovalikoiman palautumisen edistämiseen ja kielteisen stressin ehkäisyyn, kertoo Telian henkilöstöasiantuntija Vibeke Stadling.

Koetteko, että teidän on suuryrityksenä näytettävä pienemmille yrityksille mallia työterveyden ja työturvallisuuden edistämisestä?

 – Kyllä, ja olemmekin mielestämme alan edelläkävijöitä. Panostamme työhön, jotta muut ottaisivat meistä mallia, mutta samalla haluamme houkutella työvoimaa. Haluamme, että henkilöstö kokee Telian pitävän ihmisistä huolta. Kaikilla yrityksillä tulisi olla työterveys- ja työturvallisuusstrategia, ja toteutettavien toimien tulisi olla perusteltuja. Esimerkiksi salikorttien hankkiminen henkilöstölle kertoo halusta panostaa henkilöstön hyvinvointiin pitkällä aikavälillä. Työnantajana haluamme henkilöstön suoriutuvan työssään, mutta haluamme heidän myös voivan hyvin ja elävän hyvää elämää työn ohessa.

Terveysinnovaatioissa ollaan menossa kohti entistä ihmisläheisempiä palveluita. Siinä missä tähänastista kehitystä on inspiroinut tekoäly, nyt ammennetaan inspiraatiota ihmisestä ja luonnosta. Näkyykö tämä oman yhtiönne kehityksestä?

 – Ehdottomasti, koska aiemmassa palvelunkehityksessä emme ottaneet yhtä paljon huomioon inhimillistä puolta. Nyt olemme kehittämässä palvelua, joka on hyvä esimerkki henkilöstön tarpeista lähtevästä työstä. Palvelu muistuttaa Pokémon Go -peliä, koska se tuo kännykkään erilaisia visuaalisia elämyksiä henkilöstön liikkuessa porraskäytävissä. Koska tiedämme henkilöstön kulkevan portaissa, voimme luoda kunkin päivän tarpeisiin sopivia visualisointeja juuri siellä. Jos väki kaipaa piristystä, voimme loihtia porraskäytävään vaikka rockkonsertin. Toivomme sovelluksen lisäävän liikkumista mutta edistävän myös rentoutumista ja vastaavan siten yksilön tarpeisiin.

Millaista käytännön vastuuta otatte työterveys- ja turvallisuusasioista?

– Kyse voi olla pienistä asioista, kuten joissakin kerroksissa olevista hiljaisista vyöhykkeistä, joissa voi tehdä vaikkapa muutaman minuutin meditaation virtuaalitodellisuuslasit päässä. Tai sitten siitä, että seuraamme aktiivisesti henkilöstön terveyttä tai kehitämme digialustoja, joilla ihmiset voivat itse seurata kehitystään. Saatamme myös toteuttaa tähän liittyvää yhteistä toimintaa koko toimiston henkilökunnalle. Työ perustuu vuosikelloon, joka on jaettu eri vaiheisiin osallistumisen helpottamiseksi.

Mikä on paras tapa henkilöstön sitouttamiseen?

 – Olemme rekrytoimassa niin sanottuja hyvinvointivalmentajia. He ovat telialaisia, jotka saavat mahdollisuuden käydä terveys- ja motivaatiokursseja ja tulla siten tyky-toiminnan lähettiläiksi. Vuosikellon terveyspanostukset on jaettu ympäri vuotta, ja hiljattain järjestimme esimerkiksi pyöräilyviikon. Kutsuimme silloin toimistolle pyöräkorjaajan, joka korjasi ja huolsi henkilöstön pyöriä.

Moni ihmettelee, mitä tekemistä työnantajalla on oman terveyden kanssa. Me olemme kuitenkin osa henkilöstön arkea, joten meidän on kannettava vastuuta ihmisten terveydestä. Uskon, että tulevaisuutta ovat yksilöllisten tarpeiden mukaan räätälöitävät ratkaisut.