Kiinteistöhuollon ammattilainen varmistaa hotellin arjen sujuvuuden

Kiinteistöhuolto on onnistunut silloin, kun kiinteistöhuollon takia yksikään hotellihuone ei ole poissa käytöstä, hotellin asiakkailla on onnistunut vierailu ja he nukkuvat yönsä hyvin.

Coorin kiinteistönhoitaja Marko Hämäläinen

Marko Hämäläinen on työskennellyt neljä vuotta Coorin teknisessä kiinteistöhuollossa. Hänen päivittäinen työpisteensä sijaitsee Helsingin arvokkaimpien hotellien joukkoon kuuluvassa Kämpissä, ja työnkuva on monipuolinen.

”Työpäivääni kuuluu rakennusautomaation tarkistuksia, kiinteistön ylläpitoa, huoneiden korjauksia lamppujen vaihdoista ilmastointiin, tarkastuskierroksia, vikojen selvittelyä ja yhteydenpitoa alihankkijoihin”, Marko kertoo.

Vahva pohja ja into tekemiseen

”Aloitin alalla viitisentoista vuotta sitten. Opiskelin sähköasentajaksi, suoritin työharjoittelun kiinteistöhuollossa ja jäin sille tielle. Pidän enemmän vanhan korjaamisesta ja huoltamisesta kuin uuden rakentamisesta, ja siksi kiinteistöhuolto on tuntunut omalta”, hän kuvailee.

Markon työpäivä alkaa yleensä ulkokierroksella, jossa katsotaan, että kaikki on kunnossa. Sen jälkeen vuorossa on automaation hälytysten tarkastus ja pienten huonevikojen korjaukset. Kun aikaa jää, hän tekee kuukausi- ja viikkokierrokset, joissa tarkistetaan muun muassa kuilut ja ilmastointilaitteet sekä huoneiden toimivuus yhdessä asiakkaan kanssa.

Laadukkaassa hotellissa kaiken pitää olla kunnossa

”Kämp on tasokas hotelli, jonka asiakkaat ovat laatutietoisia. Huoneiden toimivuus, lämmitys ja jäähdytys, palavat lamput ja ehjät huonekalut ovat siksi prioriteettilistan kärjessä, vaikka ne kiinteistön ylläpidon kannalta eivät olisikaan kriittisimpiä asioita”, Marko kertoo.

Työ vaatii monipuolista osaamista: rakennusautomaation ymmärrystä sekä perustietoja sähköasennuksista, viemäröinnistä, ilmastoinnista ja palolaitteista. Vaikka kaikkea ei tarvitsekaan osata tai edes saa itse korjata, on tärkeää kuitenkin tunnistaa, mikä vaatii isomman huollon ja mikä hoituu pienellä toimenpiteellä. Myös asiakaspalvelu on iso osa työtä, etenkin Kämpin kaltaisessa paikassa.

Työn merkitystä kuvaavat monet kokemukset, jolloin kiinteistöhuollon nopea toiminta on estänyt suuret vahingot tai tuonut asiakkaalle merkittäviä säästöjä.

”Kerran hotellin span puolella remontissa hajosi sprinkleri, mikä olisi voinut aiheuttaa mittavan vesivahingon. Sain hälytyksen, juoksin nopeasti paikalle ja suljin linjat, jolloin vahingot jäivät tosi pieniksi”, Marko kuvailee.

Tulevaisuuden kiinteistöhuolto vaatii yhä syvempää osaamista

Markon mukaan ala on jatkuvassa muutoksessa:
”Automaatio hoitaa jatkossa entistä enemmän rutiineja, mutta samalla ongelmat monimutkaistuvat. Ala työllistää varmasti tulevaisuudessakin, mutta osaamisen ja koulutuksen merkitys kasvaa koko ajan.”

Mikä on sellainen asia työssäsi, jota moni ei tiedä, mutta olisi hyvä ymmärtää?

”Viikko- ja kuukausikierrokset ovat tärkeää ennaltaehkäisevää työtä, jonka merkitystä ei aina nähdä. Niiden avulla voidaan tunnistaa ongelmat jo ennen niiden syntymistä ja huomata vuodot siinä vaiheessa, kun ne vielä ovat pikkuvuotoja. Lisäksi automaation seurannalla ja säätämisellä voidaan säästää merkittävästi vettä ja sähköä”, Marko kertoo.

Lopulta Marko kiteyttää työnsä tavoitteen yhteen lauseeseen:

”Meidän työmme on hyvin tehty silloin, kun meidän toimintamme takia yksikään huone ei ole poissa käytöstä, hotellin asiakkailla on onnistunut vierailu ja he nukkuvat yönsä hyvin.”

Pidän enemmän vanhan korjaamisesta ja huoltamisesta kuin uuden rakentamisesta, ja siksi kiinteistöhuolto on tuntunut omalta.