Kahdeksan hyvää syytä ulkoistaa palvelutoiminta
Yhä useammat yksityisen ja julkisen sektorin toimijat haluavat ulkoistaa palvelutoimintansa ulkopuoliselle palveluntuottajalle. Olemme selvittäneet yleisimmät syyt ulkoistamiselle.
Yhä useammat yksityisen ja julkisen sektorin toimijat haluavat ulkoistaa palvelutoimintansa ulkopuoliselle palveluntuottajalle. Olemme selvittäneet yleisimmät syyt ulkoistamiselle.
Yksityisen ja julkisen sektorin päättäjien mukaan palvelutoimintojen ulkoistamisen yleisimmät syyt ovat tärkeysjärjestykseen asetettuna seuraavat:
Ulkoistaminen tuo kustannussäästöjä yritykselle/yhteisölle.
Ulkoistamisen myötä on mahdollisuus keskittyä omaan ydintoimintaan tukipalveluiden sijasta.
Ulkoistaminen parantaa laatua ja palvelua.
Ulkoistamisen seurauksena välttämättömien muutosten toteuttaminen on helpompaa.
Ulkoistaminen tekee kiinteistä kustannuksista joustavia.
Ulkoistaminen lisää henkilökunnan kehittymismahdollisuuksia.
Ulkoistamisen avulla voidaan yhtenäistää työtapoja.
Ulkoistamisen myötä investointivastuu siirtyy ulkopuoliselle toimijalle.
Kysyimme samoilta päättäjiltä, mikä on heidän mielestään suurin haaste, jos palvelutoimintaa toteutetaan omin voimin. Vastauksissa toistuivat seuraavat asiat:
uusien ideoiden ja ratkaisujen kehittämiseen ei jää aikaa
kustannukset ovat liian suuret
palvelutoiminta uhkaa niellä liikaa aikaa ydintoiminnalta
sisäisten palveluiden tehokkaaseen johtamiseen ja kehittämiseen ei ole riittävästi osaamista omassa organisaatiossa.