Työntekijämme

”Pidän teknisistä haasteista ja vianetsinnästä, jotka ovat tämän työn suola”

Jani Ratava toimii kiinteistöhuollon palveluohjaajana Kaakkois-Suomessa.

Kiinteistöhuollon työntekijä Coorissa

Kiinteistöhuollon palveluohjaaja Jani Ratava tulee haastatteluun suoraan Myllykoskelta, jossa hän on ollut asiantuntijan kanssa ratkaisemassa asiakkaan kiinteistön maalämpöön liittyvää ongelmaa.

”Pidän teknisistä haasteista ja vianetsinnästä, jotka ovat tämän työn suola”, hän kuvailee.

Jani Ratava sai ensikontaktin kiinteistöpalvelualaan vuonna 1996, kun hän ammattikoulusta valmistuttuaan ja armeijan käytyään päätyi hetkeksi kiinteistönhoitajan töihin. Ura jatkui monta vuotta paperitehtaan kunnossapidossa ja yrittäjänä, mutta kipinä kiinteistöpalvelualalle kuitenkin säilyi, ja hän palasi alalle vuonna 2006 – omien sanojensa mukaan jäädäkseen.

Kiinteistöhuollon palveluohjaajan työnkuva

Kiinteistöhuollon palveluohjaajan työhön kuuluu asiakaskäyntejä, työtätekevän työnjohtajan hommia ja asioiden organisointia. Jani kuvailee pitävänsä huolen siitä, että hommat hoituvat ja tulevat ajoissa tehtyä. Hänellä on omia asiakaskohteita, joissa hän huolehtii pihatöistä, kuten nurmikonleikkuusta ja lumitöistä, sekä monipuolisista sisätöistä. Seitsemän viikon välein hän toimii viikon ajan myös päivystäjänä.

”Välillä asennan naulakoita ja nostan liputuspäivinä lippuja salkoon ja välillä teen lämmönjako- tai ilmanvaihtojärjestelmän huoltoja sekä toisinaan vietän aikaa toimistolla tietokoneen ääressä. Kiinteistönhoitajan työ on hyvin monipuolista”, Jani kuvailee.

Tärkeimmät työkalut ovat puhelin ja tietokone, joilla pääsee sisään huoltokirjoihin, ja ruuvimeisseli, vaikka työssä käytetään usein muitakin koneita ja välineitä.

”Parasta työssäni on tietty vapaus ja se, että työtehtävät voi suunnitella kuten parhaaksi katson – kunhan ne tulevat ajallaan hoidetuksi. Ja hyvä työporukka on myös tärkeä”, Jani sanoo.

Janin mukaan kiinteistönhoitajana pärjää parhaiten oma-aloitteinen, joustava, tiimihenkeä luova ja ulospäinsuuntautunut henkilö. On tärkeää kuunnella asiakasta ja tuntea asiakaskohteiden palvelukuvaus hyvin. Hän on itse opiskellut työn ohessa teknisen kiinteistönhoitajan ja juuri meneillään olevan lähiesihenkilön ammattitutkinnon ja painottaa myös opiskelun tärkeyttä alalla, jossa tekniikka menee eteenpäin vauhdilla.

Mikä on lempivuodenaikasi töissä?

”Kesä. Kyllä nurmikonleikkuu aina lumenauraukset voittaa”, Jani toteaa.

 

Kaikki {{category}}