Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas on Suomen suurin opiskelija-asuntojen vuokraaja, jolla on noin 17 000 asukasta. Vastuullisuus on nuorille ja tiedostaville vuokralaisille tärkeää varsinkin energian kulutuksessa ja tuotannossa.
– Rakennustemme lämmitys ja sähköistys vie paljon energiaa, ja kaikki sähkö tuotetaan vesivoimalla. Esimerkiksi Espoon ja Vantaan asuntojemme lämmitysenergia on nollapäästöistä, kertoo Hoasin kiinteistöjohtaja Kim Lindholm.
Hoasin vastuullisuusajattelu näkyy myös uudiskohteissa. Ensimmäiset vuokralaiset muuttivat kesällä Tapiolan keskustassa sijaitsevaan 13-kerroksiseen taloon, jossa on 165 huoneistoa. Talo on rakennettu puusta, ja kohteen lämmitysenergia on nollapäästöistä.
Coorin ja Hoasin yhteistyö
Coorin Hoas-asiakkuus on jatkunut reilut kolme vuotta, ja siihen sisältyy kiinteistöpalveluita ja siivousta opiskelija-asunnoissa ja niiden ulkopuolella. Kaikkiaan asiakkuudessa työskentelee 10 coorilaista.
– Hoas on meille tärkeä asiakas, ja yhteistyölle on leimallista läpinäkyvyys. Työskentelemme avoimet kirjat -periaatteen mukaisesti, eli Hoasilla on pääsy kaikkeen kustannusinformaatioon ja seuraamme kustannuksia ja budjettia yhdessä, kertoo Coorin vastaava sopimuspäällikkö Jyrki Pulkkinen.
Autoilun päästöt pienemmiksi
Koska opiskelija-asuntoja on siellä täällä, työhön sisältyy paljon ajoa kohteesta toiseen. Viikossa matkaa kertyy keskimäärin 1 750 kilometriä.
– Pyrimme vähentämään autoilua ja päästöjä siirtymällä yhä enemmän sähköisiin lukitusratkaisuihin. Niiden ansiosta huoltomiesten ja siivoojien ei tarvitse ajella edestakaisin avainten perässä, Kim Lindholm sanoo.
Autoilusta ei kuitenkaan päästä kokonaan eroon. Siksi Hoas suhtautui erittäin myönteisesti Coorin ehdotukseen palveluajoneuvojen polttoaineen vaihtamisesta.
– Meillä oli ihan tavallinen kuukausipalaveri, jossa puhuttiin kahden auton vaihtamisesta. Ehdotin, että kävisimme samalla läpi kaikki autot ja niissä käytettävät polttoaineet. Lopputuloksena oli se, että vaihdoimme dieselin uusiutuvaan HVO-dieseliin, korvasimme yhden dieselauton ladattavalla hybridillä (PHEV) ja ostimme lisäksi biokaasuauton. Kyse oli melko yksinkertaisesta toimenpiteestä, joka tuottaa aidosti tuloksia”, Jyrki Pulkkinen kertoo.
Tulokset puhuvat puolestaan: autojen hiilidioksidipäästöt olivat aiemmin 22 tonnia vuodessa, mutta nyt ne ovat laskeneet kahteen tonniin eli yli 90 %.
– Työntekijöiden on pakko ajaa autoa, ja tämä on tehokas tapa vähentää ajamisen ympäristövaikutuksia. Pidimme ehdotuksesta, ja olin tosi tyytyväinen kuullessani tuloksista, Kim Lindholm sanoo ja jatkaa:
– Tämä on tavallaan ”ylimääräistä palvelua” Coorilta, sillä aloite tuli kokonaan heiltä. Hyötyjinä ovat silti kaikki: Hoas, Coor ja ennen kaikkea ympäristö. Juuri aloitteellisuus tekee Coorista erittäin hyvän yhteistyökumppanin.